Dag 5 Auckland -> Paihia

31 januari 2018 - Pahia, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen de laatste spullen ingepakt en uitgecheckt bij het hotel. Allereerst gaan we de huurauto ophalen. Omdat we niet gewend zijn om links te rijden krijgen we een film te zien met bijzonderheden waar je op moet letten bij links rijden. Als de formaliteiten zijn afgerond kunnen we vertrekken. Jasper stapt als eerste achter het stuur. Het links rijden in een auto met het stuur aan de linkerkant is erg wennen. De richtingaanwijzer zit aan de rechterkant en de bediening van de ruitenwissers aan de linkerkant. In het begin gaan de ruitenwissers dus heel vaak heen en weer. We rijden al gauw de snelweg op en dan wordt het rijden wat gemakkelijker. We nemen de Twin Coast Discovery, de toeristische route langs de Pacific Ocean met prachtige uitzichten over de oceaan. We houden een kleine tussenstop in Wenderholm Regional Park, even bijkomen van het rijden. Daarna gaan we verder. We volgen de GPS, maar moeten dan van de hoofdweg af en rijden we over kleine landweggetjes waar je overigens wel 100 p/u mag rijden! Dit schiet niet erg op, dus pakken we ouderwets de routekaart erbij om zo snel mogelijk weer naar de hoofdweg te gaan.

Aan het begin van de middag komen we in Paihia aan. Er zijn hier al een aantal activiteiten voor ons geregeld. Voor vandaag toegang tot Waitangi Treaty Grounds, morgen een bustocht naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van NZ en vrijdag een cruise naar Hole in the Rock. Eerst naar het hotel koffers uitpakken. Helaas hebben we maar 30 minuten WiFi per dag dus lukt het niet om de reislog te online te zetten. Na het uitpakken lopen we zo'n 20 minuten naar de Waitangi Treaty Grounds. Hier krijgen we een rondleiding van een plaatselijke Maori gids. Hij vertelt de geschiedenis van Nieuw Zeeland. De eerste bezoeker was Kupé, een man uit Polynesie. Daarna kwam Abel Tasman, die het land de naam Nieuw Zeeland gaf genoemd naar de Nederlandse provincie Zeeland. Na een gewelddadige ontmoeting met de Maori’s gaat hij snel weer weg, maar hij beschrijft wel als eerste zijn ervaringen in zijn logboek. Daarom wordt hij gezien als eerste Europeaan die op Nieuw Zeeland is geweest. Tenslotte kwam James Cook die wel goed contact met de Maori’s maakte. Hij bleef hier langer en kwam ook enkele malen terug. In 1840 werd op deze plek het Verdrag van Waitangi ondertekend door de Britten en de Maori’s en daarmee werd Nieuw Zeeland gesticht. Er werd tevens een nieuwe vlag onthuld. Nieuw Zeeland is het enige land dat 2 vlaggen heeft: de Britse en de Maori vlag. De gids weet veel over de geschiedenis te vertellen. Na de rondleiding bezoeken we het museum van Waitangi waar het hele verhaal ook in beeld wordt gebracht. Door de verhalen en de beelden is het bijzonder dat we hier mogen staan, heel indrukwekkend!

Na het bezoek aan de Waitangi Treaty Grounds gaan we een hapje eten bij Jacks en daarna terug naar het hotel. Morgen worden we al vroeg opgehaald.