Dag 20 Milford Sound

15 februari 2018 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Het is nu 22.15 uur en we zijn net terug van onze dagtocht naar Milford Sound. Vanmorgen om 7.05 uur werden we door een taxi opgehaald en naar het kantoor van Real Journeys in het centrum gebracht. Daar staat de bus klaar die ons naar Milford Sounds zal brengen. We vertrekken om 7.15 uur, er is nog 1 stop bij een hotel waar de laatste mensen instappen. Daarna gaan we op pad. Het belooft een mooie dag te worden voor een cruise. De chauffeur vertelt onderweg over de geschiedenis van Queenstown en omgeving.

Om 9.45 uur stoppen we in Te Anau voor een koffiepauze. We zijn dan halverwege de weg naar Milford Sounds. Om half 11 gaan we verder, we rijden door het Fiorlands National Park. Ondertussen begint het te regenen en dat geeft een extra dimensie aan deze bustocht: door het ruige landschap en de regen ontstaan er gigantische watervallen van de bergen, de een nog spectaculairder dan de ander. Volgens de chauffeur heeft hij de afgelopen jaren niet meegemaakt dat er zoveel watervallen waren. Er worden verschillende fotostops gemaakt. Nadeel van de regen is dat als je 1 stap buiten de bus zet, je binnen no-time drijfnat bent. Als we om 13.00 uur bij Milford Sounds aankomen is het weer droog. We zijn ingedeeld voor het schip de Mariner, een driemaster. Sommige watervallen die je in de Milford Sounds ziet, komen van de gletsjer, deze watervallen zijn er het hele jaar. Andere komen door de regen die vanochtend is gevallen. We varen door de Sounds langs een rots met zeehonden richting de Tasman zee. We varen een klein stukje de Tasmanzee op en als het schip draait, zwemmen er 4 dolfijnen een stukje met ons mee. Een prachtig gezicht. De tocht terug naar de haven is veel mooier dan naar de zee toe, terwijl het hetzelfde stuk is. Naar de zee toe is het licht en open, richting de haven is het donker en gesloten. Het schip vaart naar een ‘gletsjer’ waterval toe en ijskoude regen komt op het schip. De tocht duurt 2 uur en 15 minuten, dus tegen kwart voor 4 zijn we weer in de haven. Doordat de chauffeur het een en ander moet regelen voor passagiers die teruggaan met een vliegtuig i.p.v. met de bus, gaan we ongeveer 3 kwartier later weg dan de bedoeling is. Nu rijden we zonder tussenstops naar Te Anau. Bij dit droge en zonnige weer is er geen waterval meer te zien en lijkt het een totaal ander landschap. In Te Anau moet de chauffeur tanken en kunnen wij even de benen strekken. De velden waar we vervolgens langs rijden richting Queenstown staan nu vol met koeien, schapen en herten. Hun vlees is het belangrijkste exportproduct van Nieuw Zeeland. Vanmorgen was hier nog niets te zien. Om 20.30uur zijn we bij de eerste stop in Queenstown, we worden als laatsten afgezet bij het kantoor in het centrum. We halen een hamburger en daarna een ijsje bij Patagonia. Op de pier is een entertainer bezig met het spelen op een doedelzak en ondertussen probeert hij op een eenwieler te klimmen. Erg leuk. Om 22.00uur nemen we de bus terug naar het hotel. Het was een prachtige, maar vermoeiende dag. Morgen vliegen we terug naar Auckland.

1. Sirp:
    15 februari 2018
    Hartelijk dank voor de reisverhalen en een goede reis naar huis.
  2. Pa en ma:
    15 februari 2018
    Hier onze laatste reactie wat schitterend allemaal.Wat goed dat we het zo mooi konden volgen Hartelijk bedankt en een hele goeie terugreis gewenst naar Lisette op Schiphol.
  3. Petra:
    16 februari 2018
    Wat een indrukwekkende reis hebben jullie gemaakt, heel bijzonder!! En wat fijn dat ik ‘mee’ mocht!
    Ik ben benieuwd straks naar het fotoboek;)