Dag 18 Hokitika-> Franz Josef

13 februari 2018 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag een korte rit van 2 uur naar de Franz Josef Glacier. Laura en Tine hebben gereserveerd voor een helikoptervlucht met een sneeuw stop boven op de gletsjer om half 6 vanmiddag. Rond het middaguur komen we in Franz Josef aan, maar we kunnen pas om 14.00 uur in ons huisje. We lopen het dorpje in voor koffie en lunch bij restaurant The Landing. Bij dit restaurant is de WiFi (eindelijk) sterk genoeg om foto’s bij de reisverhalen van de afgelopen dagen toe te voegen, hopelijk lukt het om vanmiddag in het huisje de titels aan te passen. Door de trage WiFi van de afgelopen dagen was het niet gelukt om foto’s toe te voegen of om te reageren op jullie berichtjes. We lezen jullie reacties wel allemaal en vinden het heel fijn dat jullie een berichtje achterlaten.

Na de lunch lopen we het dorpje in. Langs de doorgaande weg zijn eigenlijk alleen souvenirwinkeltjes en winkels waar je helikoptervluchten en/of kayaktochten kan reserveren. Omdat het weer niet optimaal is, lage bewolking en regen, is het niet zeker of de helikoptervlucht door zal gaan. Laura en Tine gaan daarom de Franz Josef Glacier Walk, een wandeling van 1,5 uur, lopen. Deze wandeling eindigt ongeveer 1 km voor de gletsjer, maar dan komen we in ieder geval in de buurt. Als we bij het beginpunt aankomen zien we de gletsjer al in de zon liggen, dat is een prachtig gezicht! Gedurende de wandeling schuiven echter donkere wolken langzaam maar zeker voor de zon en begint het te regenen. Dat maakt niet uit, we zijn blij dat we deze wandeling hebben gemaakt én dat we een glimp van de gletsjer hebben opgevangen, Waar we al bang voor zijn komt wel uit: de helikoptervlucht wordt afgeblazen vanwege het weer. We lopen alle aanbieders voor helikoptervluchten af tot we bij een iemand komen die een plek heeft voor 2 personen morgen om 9.15 uur. Om 8.00 uur morgenochtend kunnen we bellen of het doorgaat. Spannend!

We doen boodschappen bij de supermarkt en maken in het huisje pasta met tomatensaus en verse groenten voor avondeten. Na de afwas drinken we in het dorpje nog een kop koffie. Het is nu gelukkig droog en de lucht is behoorlijk opgeklaard. Benieuwd hoe het morgen zal zijn.

1. Marcella:
    13 februari 2018
    Hopelijk gaat jullie helikoptervlucht nu wel door, wat zal dat bijzonder zijn.....