Dag 19 Franz Josef -> Queenstown

14 februari 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 8.00 uur gebeld en de helikoptervlucht gaat door! Laura en Tine lopen om half 9 richting naar de kiosk van Helicopter flight. Tot onze verbazing kunnen de we Franz Josef gletsjer zien liggen vanaf de straat waar we gisteren 3x door heen zijn gelopen. Door de laaghangende bewolking was dit niet opgevallen.

Er vliegen 6 personen per helikoptervlucht mee. We hebben dubbel mazzel: ten eerste mogen we voor de prijs van de goedkoopste vlucht (250 dollar) met een duurdere vlucht (330 dollar) mee. Het verschil is dat de vlucht nu 35 minuten duurt in plaats van 25. Na de veiligheidsinstructies worden we met een busje naar de helikopter gebracht, vlakbij de Franz Josef Alpine Lodge, dat is zo’n 10 minuutjes rijden. Daar is onze tweede keer mazzel: we mogen voorin zitten naast de piloot, dus perfect uitzicht uit het raam voor! Het is een super gave ervaring, de helikoptervlucht, het uitzicht op Mount Cook en Mount Tasman en last but not least het landen van de helikopter op de besneeuwde bergtop en daar uitstappen. Er vloog een jong stel met ons mee en hij ging boven op de berg op zijn knieën en vroeg zijn vriendin ten huwelijk, hoe leuk is dat! Terwijl wij aan het genieten waren van het uitzicht en de vlucht, heeft Jasper de auto ingepakt en uitgecheckt. Toen wij kwart voor 10 terugkwamen in het dorp stond hij al te wachten.

We gaan snel verder, want we moeten zo’n 5 uur reizen naar Queenstown en in Queenstown moeten we om 17.00 uur de auto weer inleveren. Het eerste deel van de rit gaat (zoals de afgelopen dagen) door de bossen, berg op en berg af, richting de zee. Als we bij het dorpje Haast het binnenland inrijden, verandert het landschap. De bergen worden kaler en ruiger. Het type landschap wat ik mij had voorgesteld bij het Zuidereiland. We rijden door en komen langs 2 enorm grote meren: Lake Wanaka en Lake Hawea. Bij Boundary Creek Campsite aan Lake Wanaka houden we een korte stop om te lunchen. Het is een spectaculair gezicht het meer met prachtig blauw water en de bergen eromheen. Lang kunnen we er helaas niet van genieten want we moeten door.

Voor het laatste deel naar Queenstown nemen we de toeristische route, de Cardrona Valley Road. We rijden door een kaal landschap tot we boven op de berg zijn. Dan zien we in het dal een blauw meer met een dorpje ernaast: Lake Wakatipu en Queenstown. De zon schijnt precies op het meer en het dorp en het ligt er heel idyllisch bij (het lijkt net een oase in de woestijn) prachtig mooi. Het is een heel gezellig dorpje. We brengen eerst de koffers naar het hotel en daarna de auto naar het verhuurbedrijf op het vliegveld. Vanaf het vliegveld gaan we met de bus weer terug naar het dorp. We halen een ijsje bij Patagonia, waar ze verrukkelijk ijs maken. Daar willen we nog een keer terugkomen. We lopen de winkeltjes in en zoeken een restaurant voor diner. Het is gezellig druk langs de rivier en er is van alles te zien. We eten een hapje bij de Thai met uitzicht over de rivier en halen daarna een koffie bij Starbucks. Bij de supermarkt halen we broodjes en pakjes drinken voor de lunch morgen. Morgen worden we om 7.00 uur opgehaald voor een dagtocht naar de Milford Sounds, dus vroeg slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Petra:
    14 februari 2018
    Wat een bijzondere ervaringen allemaal!!
    Ik ben heel benieuwd naar de foto’s....
  2. Beppie:
    15 februari 2018
    Wauw, wauw, dat vergeten jullie vast nooit meer!!
  3. Tine:
    15 februari 2018