Dag 15 Nelson-Motueka

10 februari 2018 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Voor we onze cottage weer verlaten, bellen we met Lisette, even horen of het allemaal nog goed gaat thuis. Om 10.00 uur gaan we naar de zaterdagmarkt in Nelson op Montgomery Square. Het is een gezellige en drukke boerenmarkt waar zowel locals als toeristen op af komen. Er staan kramen met groente, soorten worst en kaas, bloemen, maar ook sieraden, kleding, kunstenaars met schilderijen, metalen figuren, houten voorwerpen en schalen. Natuurlijk zijn er ook een flink aantal eetkraampjes. Er staat zelfs een kraam met oliebollen en dutch applepie. Er staat een (van oorsprong) echte Nederlander achter die een onvervalst ”Opzouten!” roept naar 1 van zijn klanten. We kopen wat vers fruit en een mooie schaal bij een lokale kunstenaar. Daarna lopen we verder het stadje in. We gaan op zoek naar antiekzaakjes in de hoop een leuke souvenir op de kop te tikken. Dat lukt bij 4 Antiques op 4 Waimea Road in de vorm van aan Kava Bowl. Kava is een plant, van de wortel wordt een drankje gemaakt. Als je hiervan drinkt, wordt je euforisch en hebt het idee dat je alles aankan. Daarna wordt je slaperig en als je na zo’n 8 uur wakker wordt, is het drankje uitgewerkt.

We doen nog wat boodschappen bij de Countdown en bij The Wharehouse (een heel groot warenhuis) en gaan daarna naar het vliegveld van Nelson om Laura op te halen. Vanwege slechte weersomstandigheden op het Noordereiland heeft het vliegtuig vertraging en komt 2 uur later aan dan gepland. In Nelson is het bewolkt maar gelukkig wel droog. Nelson Airport is een heel klein vliegveld en vanaf het dakterras kan je een vliegtuig volgen van het moment dat hij landt tot hij weer opstijgt op weg naar zijn volgende bestemming. De tijd ‘vliegt’ daardoor voorbij tot Laura om kwart over 4 landt. Een kwartier later staat ze al in de hal. De koffers worden op bagagewagentjes buiten neergezet en zodra ze haar koffer heeft gaan we naar Motueka, waar we de komende 2 nachten overnachten en uitgangspunt voor een dagje Abel Tasman Park.

We komen terecht in een oud park met huisjes. We hebben een huisje met 2 slaapkamers. Het ziet er keurig netjes en schoon uit, maar wel uitgewoond. We gaan in het dorp eten bij Simply Indian, waar we heerlijke Indiase curry eten.

Morgenochtend gaan we naar de Markt in Motueka, ‘s Middags willen we naar het Albert Tasman Park. Er wordt echter heel veel regen voorspeld. We zullen het zien....

1. Petra:
    10 februari 2018
    En.....gaat het goed met Lisette?
    Wat fijn dat Laura er weer bij is!
    Nemen jullie ook een kava-plantje mee als souvenir;)
  2. Pa en ma:
    11 februari 2018
    Het blijft spannend jullie te volgen De laatste week is ingegaan en de indrukken die jullie opdoen zijn groots. fijn dat Laura nu verder met jullie optrekt Komen jullie nog veel Nederlanders tegen ? en van de ontdekking van het eiland door Abel is daar geen museum of gedenkteken van ? lieve groet uit Scherpenzeel
  3. Beppie:
    11 februari 2018
    Hopelijk is het droog geweest in Abel Tasman.
    Wij kwamen midden in het park, in alle eenzaamheid, een groep Nederlanders tegen....die lui vind je ook overal!
  4. Tine:
    15 februari 2018
    Kava plantjes zijn hier ook niet te koop☺️.
  5. Tine:
    15 februari 2018
    We komen heel af en toe Nederlanders tegen, de meeste toeristen zijn Aziaten of Amerikanen. Vanuit Europa komen de meeste toeristen uit Duitsland en Engeland. Af en toe hoor je, behalve Nederlanders, Fransen en Spanjaarden.
    Er is een monument van Abel Tasman in het noorden van het Albert Tasman Park. Wij zaten ten zuiden van het park. Gezien de weg ernaartoe in combinatie met het weer zijn we er niet geweest.