Dag 14 Noordereiland -> Zuidereiland

9 februari 2018 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Vandaag maken we de oversteek naar het Zuidereiland, dat betekent dat we nog 1 week mogen genieten van dit ongelooflijk mooie land.

Om half 7 gaat de wekker, tijd om te douchen, ontbijten en de laatste spullen pakken. Om kwart over 7 uitchecken en dan op weg naar de ferry voor de boot naar Picton, op het Zuidereiland. We zijn om half 8 bij de ferry om in te checken en er staat dan al een lange rij auto’s die met de ferry meegaan. Alles is perfect georganiseerd (zoals vrijwel alles in Nieuw Zeeland). Er zijn meer dan genoeg medewerkers om de auto’s, campers, vrachtwagens, motorrijders, fietsers en voetgangers in goede banen te leiden. Klokslag 9.00 uur vertrekken we uit Wellington. Het is een rustige dag en dus een kalme zee. De overtocht duurt 3,5 uur en om half 1 komen we aan in Picton. We kiezen voor de toeristische route, the Queen Charlotte Drive, naar Havelock in plaats van Highway 1. Vanaf deze weg zijn diverse uitkijkpunten vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de verschillende baaien langs de kust. De bergen op het Zuidereiland zijn veel hoger dan op het Noordereiland. Er staan enorme bossen met naaldbomen op de bergen. We halen een broodje en koffie voor lunch bij de Momorangi Bay Store. Aan het eind van de route stoppen we bij Cullen Point Look out  en lopen we naar het uitkijkpunt. Aan de ene kant kijk is er een prachtig uitzicht op de Marlborough Sounds, aan de andere kant zien we het dorp Havelock liggen.

Daarna rijden we in 1 keer door naar Nelson. Je merkt dat je in de bewoonde wereld komt. In Nelson is het erg druk, we staan zelfs in een file. We rijden een Engels aandoend terrein op waar een huisje voor ons is gereserveerd. Het huisje lijkt op een Engelse cottage met open haard en een hemelbed.

Deze reisdagen, zeker door de bergen, zijn erg vermoeiend. We eten daarom in het restaurant bij het park. Morgenochtend gaan we naar de populaire zaterdagmarkt in Nelson. Morgenmiddag komt Laura aan op het vliegveld van Nelson en gaan we naar Motueka.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl