Dag 13 Wellington

8 februari 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Jasper heeft koffie gehaald voor het ontbijt en na de koffie en broodjes lopen we naar de ingang van de Cable Car. Dit is een tram die steil omhoog naar de Botanic Gardens gaat. Eenmaal boven aangekomen lopen we via de ‘walkway to the sea’ terug naar de kust. Dit pad leidt door de Botanic Gardens, dit zijn schitterend aangelegde tuinen. Er zijn tuinen met alleen rode, paarse of witte bloemen, maar ook een tuin met alleen hortensia’s in alle vormen en kleuren, een begonia tuin en een rozentuin. Onderweg komen we grote groepen studenten tegen die deze weg hardlopend naar boven moeten, dan kan je toch beter met de Cable Car gaan. We lopen de tuinen uit en vervolgen het pad, dat tot onze verrassing over een begraafplaats leidt, daarna over de snelweg, en dan gaat de begraafplaats verder. Aan het eind van de begraafplaats staat een folder waaruit blijkt dat dit stukje Memorial Trial wordt genoemd. Er liggen hier bekende mensen uit Wellington begraven. De snelweg is in 1960 aangelegd over de begraafplaats. Er werden 3700 graven verplaatst naar het lager gelegen gedeelte om ruimte te maken voor de snelweg.

We gaan verder langs het parlementsgebouw (Wellington is de hoofdstad van Nieuw Zeeland) naar de kade. Over de kade lopen we naar het Te Papa museum. In dit museum wordt de geschiedenis van Nieuw Zeeland in beeld gebracht. Het museum heeft 6 levels, waar van level 2, 3 en 4 als museum zijn ingericht. Level 6 heeft alleen een terras vanwaar je een mooi zicht hebt over de stad, op level 5 wordt een nieuwe tentoonstelling opgebouwd en level 1 is alleen informatie. Level 4 vinden we het meest interessant. Hier wordt de geschiedenis in beeld gebracht zowel van de Maori, maar ook van andere immigranten stromen. Zo is bijvoorbeeld na de 2e Wereldoorlog een grote groep Poolse weeskinderen via Rusland en Iran naar Nieuw Zeeland gebracht. Maar ook veel Europese families emigreerden naar Nieuw Zeeland, allemaal met verschillende motieven.

Na het museum gaan we naar Cuba Street, een gezellig straatje met restaurants en winkeltjes, voor een late lunch (het is inmiddels half 3). Daarna willen we naar de City Gallery, maar deze blijkt gesloten te zijn tot maart 2018. We besluiten even terug te gaan naar het hotel. Aan het eind van de middag lopen we weer richting de kade. Op het water is een roeiwedstrijd met studenten bezig (dezelfde als vanmorgen?), erg leuk om te zien. We gaan voor een drankje en een hapje naar een bar langs de kade en genieten nog even van uitzicht over de haven. Morgen nemen we de ferry naar het Zuidereiland, we zijn benieuwd hoe dat zal zijn.

1. Petra:
    8 februari 2018
    Da’s vervelend: moeten jullie in maart weer terug voor the city gallery;)
  2. Beppie:
    8 februari 2018
    Een heel interessant museum lijkt me. Bijzonder dat NZ in de loop van honderden jaren van onbewoond eiland tot smeltkroes van vele nationaliteiten is geworden, met ieder zijn eigen verhaal..
  3. Tine:
    9 februari 2018
    Wie weet Petra, komen we ooit nog eens terug.
  4. Tine:
    9 februari 2018
    Heel interessant met 1 confronterend feit: in 1840 was bijna het hele Zuidereiland en het grootste deel van het Noordereiland bewoond door Maori’s. Honderd jaar later is er nog maar een handjevol Maori’s over op het Noordereiland. De anderen zijn verdreven/uitgeroeid door Europeanen 😳.
  5. Petra:
    9 februari 2018
    hebben ze daar geen Pieterpad?? dan kunnen we daar gaan wandelen:)