Dag 7 Hole in the Rock Dolphin Cruise en Russell

2 februari 2018 - Bay Of Islands, Nieuw-Zeeland

Om 9.00 uur begint the cruise op weg maar the hole of the rock. De kapitein vertelt dat tijdens 96% van de boottochten dolfijnen en walvissen worden gezien en af en toe zelfs orka’s en haaien. Dat belooft wat. We gaan eerst naar Russell, om nog een aantal toeristen op te halen. Ongeveer 10 minuten nadat we Russell hebben verlaten zien we al 6-8 dolfijnen 🐬 aan ‘onze’ kant van de boot zwemmen. Heel gaaf om te zien. Het verbaast ons dat ze zo dicht bij het schip komen zwemmen.

Daarna varen we naar Motuarohia island of Robbertson Island, genoemd naar kapitein Robert Cook.

Daarna varen we langs Cape Brett waarop de vuurtoren en het huis van de vuurtorenwachters staat. Het huis was tot 1978 bewoond door de vuurtorenwachters. Daarna werd er een automatisch licht in de vuurtoren in gebruik genomen. Het huis wordt nu gebruikt als trekkershut.

Naast Cape Brett is the hole in the rock. Bij kalm weer vaart de boot door het gat heen maar daarvoor is de zee nu te ruw. De rots en de rots ernaast waren honderden jaren geleden 1. Onder invloed van het water en de wind is er een opening tussen gekomen. Naast the Hole in the rock is ook een opening te zien, deze wordt St. Patricks Cathedrale genoemd. De verwachting is dat hier ook een opening zal ontstaan. Er stroomt al water doorheen en er is een opening tot de helft van de rots.

We varen terug naar de haven tussen de eilanden Waewaetorea en Unupukapuka Island,  maar komen geen dolfijnen meer tegen. Om 12.00 uur zijn we weer in Russell we gaan hier van boord en lunchen in The Duke of Marlborough Hotel en daarna lopen we naar de Flagstaff Hill herdenkingspunt. Het pad gaat behoorlijk steil omhoog. Hier is de Bay of Islands prachtig uitgebeeld in mozaïek.

We lopen weer naar beneden en nemen de boot terug naar Paihia. Tijd om koffers te pakken, morgen gaan we terug naar Auckland.