Great Smokey Railroad

24 juni 2019 - Bryson City, North Carolina, Verenigde Staten

Maandag 24 juni om 10.30 uur gaan we aan boord van de dieseltrein van Bryson City naar Nantahala Outdoor Center.  Een treinreis door de Nantahala Gorge en de Great Smokey Mountains. De trein heeft een aantal verschillende wagons, wij zitten in wagon Southlands: met ramen en met airco. Het spoor maakt deel uit van de spoorlijn die tussen 1880-1882 werd aangelegd tussen Asheville en Murphy. Tot 1946 werd deze spoorlijn gebruikt voor het vervoer van passagiers en tot 1985 voor het vervoer van goederen. Sinds 1988 wordt het spoor en de treinen gebruikt voor excursies naar onder andere Nantahala Outdoor Center.

We kregen een souvenir travel mug en deze kon je de hele dag gratis laten vullen, je moest een lege beker omhoog houden en dan kwam Alex, de host van onze wagon, hem vullen met koffie, thee of frisdrank.

We zaten tegenover een Amerikaans echtpaar dat net met pensioen was. De toeristen die we hebben ontmoet zijn sowieso allemaal Amerikaans en ze zijn of met pensioen of het is een gezin met jonge kinderen. Het waren hele aardige mensen. Alex vertelde onderweg wat wetenswaardigheden over de treinreis en de omgeving. De Cherokee indianen hebben dit Nantahala genoemd. Dit betekent: Land van de Nieuwe Zon. Vroeger waren de wanden van de gorge zo hoog dat de zon alleen midden op de dag in de gorge scheen. Ook kwam de conducteur met veel ceremonie de kaartjes knippen en er was een zanger met gitaar die ons vermaakte met country muziek.

De Gorge was jammergenoeg niet zo spannend als we hadden verwacht, voornamelijk wanden van bomen en af en toe konden we de Nantahala rivier zien. Na een rit van 2,5 uur was er een tussenstop van een uur in Nantahala Outdoor Center waar we hebben rondgelopen en een lunch hebben gehaald bij restaurant River's End en buiten hebben gegeten. Het was een mooi plekje aan de rivier. Na de tussenstop werd iedereen gevraagd om van plaats te wisselen met degene die in de andere rij zat. Dat was wel leuk, want hierdoor heb je op de terugreis niet hetzelfde uitzicht als op de heenreis.

Om 15.15 uur waren we terug bij het depot in Bryson City. Hier is ook een museum met modeltreinen en spoorbanen. We hebben er even doorgelopen evenals het onvermijdelijke museumwinkeltje. Daarna reden we naar Asheville Outlett Mall waar we hebben gewinkeld en een pizza hebben gegeten.

.FlyerBC depotAsheville naar BrysonpDe tumblers van Great Smokey Railroad

fontana lake heenNOCWoonboot op de Nantahala rivierfullsizeoutput_b11b

Jasper bij de wagon waarin wij zatenDe treinin de treinNOC

NOCNOCNOCNantahal rivier terugwegNOCBryson City naar Nantahala outdoor centerNOCraften terug

trein museumDSC08453DSC08450Restaurant waar we lunch hebben  gehald

fullsizeoutput_b11aNOCDSC08451Fontana lake heen