Bat Mitzvah

29 juni 2019 - Alexandria, Virginia, Verenigde Staten

We hebben om 8.00 uur bij Bugboys and Poets afgesproken met Pieter, Stefanie, Cathy en Kyle om samen te ontbijten. Het is erg gezellig. Cathy en Kyle zijn moe, maar niet meer zo verlegen en praten honderduit. Om half 10 gaan we terug naar het hotel want om half 11 begint de dienst in de Beth El Hebrew synagoge. Het is zo bijzonder om deze dienst mee te maken. Amanda staat een groot deel van de dienst op bima (spreekgestoelte). Bij de banken liggen "gebedenboeken" met tekst in het Hebreeuws en de Engelse vertaling. Amanda leest zowel in het Engels als in het Hebreeuws voor uit het gebedenboek. Er is een voorzanger met een prachtige stem die voortouw neemt bij het zingen van de gezangen. De ouders, Robin (zusje van Amanda), oma’s, ooms en tantes hebben een rol gekregen.

De Thora staat in de ‘ark’ achter een deur en gordijnen, deze werden door 4 ooms/tantes geopend. Daarna neemt de Rabijn de Thora uit de ark en geeft hem aan Amanda. Zij loopt met de Thora in haar armen en met de rabbijn, haar oma's en ouders achter haar aan door de synagoge. De Joden tikken met hun gebedenboek tegen de Thora en geven het gebedenboek een kus.  Als Amanda weer op het spreek-gestoelte staat, halen 2 tantes het kleed van de Thora en komen er 2 oma ‘s naar voren. Er ontstaat een vraag en antwoord in het Hebreeuws tussen de oma’s en Amanda en daarna hetzelfde tussen Stacey/Aleck en Amanda. Daarna leest Amanda haar speech voor. Haar boodschap is wees goed voor de anderen en laat mensen die anders zijn dan jij in hun waarde en behandel ze met respect.

Robin en 2 vriendinnen van Amanda doen tenslotte de voorbede (respectievelijk Prayer for our Country en Prayer voor Israël). Als laatste mag Robin het kleed weer om de Thora doen. De Rabbijn sluit tenslotte de dienst af door alle kinderen naar voren te roepen.

Wij zitten alleen maar vol bewondering naar Amanda te kijken en te luisteren. Na de dienst was de mogelijkheid om wat te drinken en een snack en werden er familiefoto’s gemaakt.

Daarna gaan wij naar Old Town Alexandria, maar we herkennen niet zoveel meer van 4 jaar geleden. Het is nog steeds een gezellige centrum.  We halen ijskoffie bij Le Pain quotiënt en zien daar Little Dutch Pancakes op het menu staan. We zijn heel benieuwd wat dat is dus we bestellen een portie: poffertjes. Hoe dichter we naar de waterkant gaan, hoe drukker het wordt. Veel mensen zoeken verkoeling, want het is erg warm. We nemen daarom ook de trolleybus terug naar het begin van King Street waar de auto staat.  Terug in het hotel gaat Jasper zwemmen met Pieter, Stefanie en alle neefjes en nichtjes, want Amanda en Robin zijn ondertussen ook in het hotel aangekomen.

Second AliyahAleck en Stacey spreken Amanda toeAmandaAmanda op het spreekgestoelte

Bij de synagoge

Stefanie en Michelle undress the TorahOpening door de Rabbijn2019-06-29-Amanda-092De ark wordt geopend

Opening door de RabbijnSpeech van AmandaLittle Dutch PancakesThird AliyahRobin doet kleed om de TorahTorah terug in de arkAfsluiten van de dienstFirst Aliyah

AlexandriaDe orde van dienst tijdens de Bat MitszwatrolleytrolleybusBat mitszwaIMG_8386Uitnodiging Bat MitszwaWATERFRONTIMG_4381

king streetIMG_8386Familie Johnson en WiersemaWaterfront AlexandriaKingstreet Old Town Alexandriatine at waterfonrtwaterfront park

Arlington en Alexandria

​​​​​​

1. Petra:
    30 juni 2019
    Wat een bijzondere dag, ontzettend leuk verslag!! En jullie hebben weer een reden om terug te komen, hoe fijn is dat;)
  2. Beppie:
    3 juli 2019
    Wat mooi dat jullie deze dag mee mochten maken! Superleuke foto's!!